سایپا

 

تاريخچه سايپا

شركت سايپا در سال 1346 در زميني با مساحت 240 هزار متر مربع و زيربناي 20 هزار متر مربع (در حال حاضر فقط مساحت زمين كارخانه مركزي 415 هزار متر مربع مي‌باشد) با سرمايه اوليه 160 ميليون ريال به نام " شركت سهامي توليد اتومبيل سيتروئن ايران" تاسيس گرديد. در تاريخ 15 اسفند 1345 ثبت و در اواخر سال 1347 به مرحله بهره‌برداري رسيد.

اين شركت توليد اولين محصولات خود را كه شامل "وانت آكا" و سواري "ژيان" بود با روش كاملاً دستي و بدون بهره‌گيري از تجهيزات و امكانات مدرن آغاز نمود. توليدات شركت بعد از سال 1353 به واسطه استفاده از ابزارهاي جديد و مكانيزه شدن برخي از بخش‌هاي توليدي، سير صعودي يافت و بر تنوع محصولات شركت نيز افزوده شد. به‌طوري‌كه علاوه بر توليد ژيان با مدل‌هاي مهاري، پيكاب، از سال 1355 توليد رنو در مدل‌هاي 2 درب و 4 درب شروع و تا سال 1372 ادامه داشت.

در اوايل سال 1354 نام شركت با حذف كلمه سيتروئن از انتهاي عبارت فرانسوي آن به "شركت سهامي ايراني توليد اتومبيل" به نام اختصاري (سايپا SAIPA) كه ماخوذ از عبارت فرانسويSociete Annonyme Iraniane De Production Automobile” “ مي‌باشد، تغيير يافت.

شركت در 16 تيرماه 1358 تحت مالكيت دولت جمهوري اسلامي ايران در آمده و از 18 آذرماه 1360 تحت سرپرستي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران قرار گرفت و در تاريخ 1/2/1365 بر اساس مصوبه هيات وزيران، كليه سهام سرمايه آن به نمايندگي از طرف دولت جمهوري اسلامي به نام سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران منتقل گرديد.

در سال 1377 با توجه به سياست‌هاي جديد سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران مبني بر تمركز بيشتر در فعاليت‌هاي صنعت خودرو‌سازي كشور، استفاده بهينه از امكانات موجود در مجموعه شركت‌هاي تحت پوشش سازمان، ايجاد رقابت و ...  وزارت صنايع زمينه‌هاي ادغام مجموعه‌هاي خودرو‌سازي را در قالب دو گروه بزرگ خودرو‌ساز ايجاد كرد و بدين ترتيب گروه خودرو‌سازي سايپا و گروه خودرو‌سازي ايران خودرو شكل گرفتند. گروه خودرو‌سازي سايپا به منظور توليد انواع خودروها خصوصاً توليد خودروهاي سنگين و تجاري در همان سال با خريد 80 درصد از سهام شركت سايپا ديزل (ايران كاوه) و 2/63 درصد از سهام زامياد و در سال 1378 با خريد 51 درصد از سهام شركت پارس خودرو گام‌هاي عمده اي در اين زمينه برداشت.

در دي ماه سال 1378 به پيروي از سياست‌هاي دولت جمهوري اسلامي ايران مبني بر كاهش تصدي دولت و خصوصي سازي شركت‌هاي دولتي و به موجب تبصره 35 قانون بودجه كل كشور، بيش از 51% سهام اين شركت واگذار شد و بدين ترتيب سايپا نيز در زمره شركت‌هاي خصوصي قرار گرفت. امروزه شركت سايپا با در اختيار داشتن بيش از 90 شركت خودرو‌ساز، قطعه ساز، تحقيقاتي، مالي و رفاهي به صورت تابعه و وابسته (مستقيم و غير مستقيم)، به يك گروه خودرو‌سازي بزرگ با امكان توليد " انواع مختلف خودروهاي سواري و تجاري " تبديل شده  به طوري كه در عرصه جهاني به عنوان بيست و يكمين شركت خودرو‌ساز بين‌المللي مطرح شده است.

در مسير رشد و توسعه ي گروه خودرو سازي سايپا اتفاقات بسيار زيادي رخ داده است كه ذيلا به شرح مختصر و اشاره به عناوين اين رويدادهاي مهم تا پايان سال 1387 اشاره مي گردد.

 

 

 

 

سال 1344 :

*  تاسيس شركت به نام «شركت سهامي توليد اتومبيل سيتروئن ايران

سال 1347 :

*  بهره‌برداري و شروع فعاليت با توليد انواع مدل‌هاي ژيان (1359-1347)

سال 1352 :

 *  توليد " رنو 5" در مدل‌هاي 2 درب و 4 درب (1372-1352)

سال 1354 :

 *  تغيير نام شركت به "شركت سهامي ايراني توليد اتومبيل" و تبديل شده به شركت سهامي عام

سال 1362:

*  توليد وانت نيسان با حجم موتور 200سي سي ( 1362-1369)

سال 1369 :

*  توليد وانت نيسان دوكابين (1375-1369)

*  توليد وانت نيسان با حجم موتور 240 سي سي(1369-1378) در شركت‌ سايپا و اكنون در شركت زامياد (ادامه دارد)

سال 1371 :

*  توليد "رنو 21" (1374-1371)

سال 1372 :

* توليد "پرايد كاربراتوري" در انواع مدل‌هاي (13

سال 1377 :

* دريافت اولين گواهي‌نامه 9001 ISO در صنعت خودرو‌سازي كشور از موسسه QMI كانادا

* كسب گواهي‌نامه بهترين شركت توليدي در ميان شركت‌هاي تحت پوشش وزارت صنايع

* انجام مقدمات عمليات گسترده براي ساخت داخل نمودن قطعات محصولات توليدي

سال 1378 :

 * موفقيت در تعميق ساخت داخلي محصولات تا سطح 81% ارزش CKD پرايد و 79% نيسان

* برنامه‌ريزي براي كسب گواهي نامه QS900 در شركت سايپا و شركت‌هاي گروه

* دريافت لوح سبز و اخذ تائيديه انطباق مشخصات گازهاي خروجي آلاينده با استاندارد ECE

* انعقاد قرارداد انتقال تكنولوژي و توليد سواري " زانتيا " بر مبناي تراز ارزي

* تبديل شدن به يك گروه خودروساز بزرگ با امكان توليد انواع كامل خودرو (Full Range)

* توليد "پرايد استيشن" (1380-1378)

*  توليد "پرايد Face Lift" و "پرايد انژكتوري" در انواع مدل‌هاي مختلف (ادامه دارد)

سال 1379 :

* دريافت لوح تقدير از وزارت صنايع به عنوان نمونه صنعتي كشور

* تأمين كليه قطعات نيسان توسط سازندگان داخلي و توقف خريد  CKDنيسان

* اتمام پروژه احداث خط توليد خودرو كاروان و توليد نمونه‌اي اين محصول

سال 1380 :

*  توليد "زانتيا در مدل‌هاي لوكس و سوپر لوكس" و كاروان

* دريافت اولين گواه نامه كيفيتQS9000 در صنعت خودروسازي كشور از موسسه QMI

* دريافت اولين گواهي‌نامه كيفيت OHSAS18001 و ISO14001 (مديريت ايمني، بهداشت و زيست محيطي) از موسسه  DNVهلند

سال 1381 :

* دستيابي به رشد بي سابقه 64 درصدي در ميزان توليد پرايد

* توليد آزمايشي خودرو جديد پرايد 141 و معرفي آن به بازار

* انجام مقدمات گسترده جهت دريافت گواهي‌نامه 2000: 9000  ISOو دريافت آن از موسسهDNV   بين المللي  در سال 1382

سال 1382 :

*  بهره‌برداري از پروژه هزار دستگاه و رسيدن به توليد روزانه 1000 دستگاه پرايد

* دستيابي به رشد 53 درصدي در توليدات نسبت به سال قبل

* توقف توليد پرايد كاربراتوري و نصب سيستم بر خودرو پرايد به منظور اخذ استاندارد EURO I

* توليد موتورهاي جديد پرايد از نوع " انژكتوري ساژم" در شركت مگا‌موتور به منظور اخذ استاندارد EURO II

* موفقيت در تمديد گواهي‌نامه‌هاي IS9001، ISO14001، OHSAS18001

* دريافت گواهي‌نامه 2000-ISO9000 از موسسه بين المللي DNVهلند در اوايل سال 82

* دريافت "گواهي‌نامه تعهد به تعالي " به عنوان ده شركت برتر در جايزه ملي بهر‌وري

* تقديرنامه ماليات دهنده برتر كشور

* توليد پرايد 141 دولوكس (ادامه دارد)

سال 1383 :

*  عنوان " صادركننده نمونه خودروسازي و قطعه‌سازي "

* لوح تقدير كارفرماي نمونه در مقام حفظ حقوق كاركنان

* لوح تقدير و تنديس تلاشگر ملي

* لوح " تقديرنامه صنعت سبز" و توليد خودروهاي پاك

* عنوان شركت صنعتي برتر بورس به جهت ميزان ارزش سهام

* لوح تقديرنامه براي تعالي (EFQM)

* تمديد گواهي‌نامه‌هاي 9001 ISO14000، OHSAS18000، ISO

* كسب امتياز 9، 3 از 5 در ارزيابي سيستم مديريت شركت نيسان (NPMS)

* لوح تقدير به كارگيري اصول و مفاهيم بهبود مستمر (كايزن)

* شركت زامياد نخستين توليد كننده ميني‌بوس و وانت دوگانه سوز در كشور

* توليد انبوه پرايد انژكتوري ساژم (جايگزين پرايد كاربراتوري) و اخذ استاندارد EURO II (ادامه دارد)

 

سال 1384 :

* راه اندازي اولين خط توليد كارخانه اي خودرو دوگانه سوز در كشور

*  دريافت جايزه ملي كيفيت (EFQM) از موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران

* كسب عنوان شركت برتر كشور در زمينه توسعه منابع انساني

* را‌ه‌اندازي خط توليد خودروي كم مصرف و كم آلاينده ريو

* كسب امتياز 5، 4 از 5 در ارزيابي سيستم مديريت شركت نيسان (NPMS)

* لوح تقديرنامه براي تعالي (EFQM) از موسسه بهره‌وري

 * افتتاح خطوط توليد خودرو ريو

* كسب رتبه اول كيفيت در بازار داخلي و تكرار اين رتبه در سال‌هاي 1385، 1386،

* افتتاح اولين خط توليد كارخانه‌اي خودرو دوگانه‌سوز در كشور

* كسب مقام اول در زمينه بهترين عملكرد " سبز" از دومين نمايشگاه محيط زيست

* بهره‌برداري از خطوط جديد توليد (طرح و توسعه) پروژه‌هاي رينگ خرمشهر، ماليبل و سايپا‌شيشه 

سال 1385 :

* افتتاح خط توليد انواع پرايد در ونزوئلا

* افزايش فروش سايپا نسبت به سال گذشته به ميزان 7/36 %

* كسب عنوان سودآورترين شركت بورسي تاريخ بورس ايران

سال 1386:

* توليد و عرضه محصول تندر 90 در 3 تيپ

* توليد و عرضه محصول جديد سايپا 132

* توليد و عرضه اتوبوس شهريIRIS  

 * افزايش 20 درصدي متوسط كيفيت  محصولات

* افتتاح كارخانه توليد انواع پرايد در كشور سوريه تحت نام سيويكو

* ورود اولين توليدات پرايد 141 در آمريكاي لاتين و كشور ونزوئلا

* افزايش سود خالص نسبت به سال گذشته به ميزان 7/4%

سال 1387 :

*  رونمايي از خودروي كاملا ايراني تيبا

* افتتاح خط توليد خودروي زانتيا 2

* افتتاح خط توليد نسل جديد كاميون ميدلام

* رونمايي از وانت ال ايكس زامياد

* توليد انبوه تراكتور دو ديفرانسيل

* رونمايي از دو نوع تراكتور جديد

* نصب برچسب مصرف سوخت بر روي تمام خودروهاي سواري

* آغاز طرح نصب ترمز ABS و كمربند ايمني قابل تنظيم در سايپا

* رونمايي 4 نوع خودروي مناسب معلولين كشور

* رونمايي از موتور اياني ساخت سايپا

* رونمايي از محصولات جديد در سايپا ديزل

* افتتاح خط توليد ريو با گيربكس اتوماتيك

* راه اندازي خط توليد ميني بوس آذر و وانت شوكا دوكابين

* رونمايي از خودروي تندر 90 فيس ليفت

* ساخت سايت توليد خودروي سواري و تجاري سبك در كاشان

* بهره برداري از كارخانه شيشه نشكن سايپا در قزوين

* افتتاح بزرگترين نمايندگي فروش و خدمات پس از فروش سايپا در شمال آفريقا

* افتتاح همزمان 30 نمايندگي مجاز سايپا در كشور

* افتتاح خط توليد مگان

* افتتاح خط توليد انبوه موتور تندر 90

* افتتاح پروژه موتور پايه دوگانه سوز انژكتوري سايپا

* افتتاح كارخانه فنرسازي زر گلپايگان

* افتتاح ورزشگاه شهداي پارس خودرو

* تجهيز مراكز فني و حرفه اي كشور

* خريد شركت تراكتورسازي ايران

* افتتاح بانك در شركت سايپا

* راه اندازي فروش اينترنتي سايپا

* راه اندازي فروش اينترنتي سايپا ديزل

* راه اندازي فروش اينترنتي زامياد

* راه اندازي پورتال گروه سايپا

* راه اندازي خدمات كارت سايپا جهت دوره هاي گارانتي و خدمات پس از فروش

سال 1389 :

* كسب عنوان صادر كننده نمونه خودروي كشور براي چهارمين بار
* كسب رتبه برتر خدمات پس از فروش خودروهاي تجاري براي دهمين دوره متوالي
* كسب مقام نخست رضايتمندي مشتري در حوزه خدمات فروش براي پنجمين سال متوالي
* راه اندازي كارخانه سايپا كاشان با ظرفيت توليد سالانه 150000 خودرو
* آغاز تحويل خودروي تيبا با ارايه كارت نارنجي 6 ستاره
* عبور از مرز توليد 4 ميليون دستگاه خودروي سواري
* رونمايي از اولين كاميون شكل يافته داخلي شركت سايپا ديزل
* شروع عمليات ساخت كارخانه سايپا شمال با ظرفيت توليد 150000 دستگاه خودرو
* توليد خودروهاي خانواده X100 سايپا بر اساس اين پلت فرم در راستاي ارتقاي ايمني محصولات توليدي
* خريد سهام شركت توسعه صنايع خودرو به منظور انتظام مربوطه و اجراي سياستهاي توسعه پلت فرم مشترك L90
* عملياتي شدن احداث كارخانه سايپا خمين با ظرفيت توليد 50000 دستگاه خودرو
* آغاز احداث كارخانه سايپا كرمان با ظرفيت توليد 35000 دستگاه خودرو
* خريد سهام بزرگترين شركت توليد ورق گالوانيزه خودرو خاورميانه در استان چهار محال و بختياري

 

هم‌اكنون چهار شركت خودروسازي سايپا شامل سايپا، پارس خودرو، زامياد و سايپا ديزل 28 مدل خودرو (13 مدل سواري، 2 مدل ميني‌بوس 2 مدل اتوبوس و 11 مدل تجاري) توليد مي‌كنند .

گروه خودروسازي سايپا براي توسعه محصول علاوه بر تكيه بر شركت‌هاي خودروسازي داخل گروه با گروه صنعتي ايران خودرو نيز در پروژه 90تندر (پلات فرم مشترك) همكاري نموده است.

در اين راستا قرارداد پلت فرم مشترك با شركت ايران خودرو از طريق سازمان گسترش و نوسازي ايران منعقد گرديد. در اين طرح هر يك از شركت‌هاي سايپا و ايران خودرو اجازه طراحي، ساخت، فروش و صادرات خودروي 90تندر تحت نام شركت خودرا يافتند.

براي توليد خودرو 90تندر در سال 85 شركت‌هاي گروه سايپا شامل مگاموتور (موتور)، ايندامين (كمك فنر)، قالب‌هاي صنعتي (قالب‌هاي اصلي بدنه)، رينگ (رينگ چرخ) و ماليبل (قطعات چدني) با شركت رنو پارس قرارداد منعقد نموده‌اند كه قسمتي از قطعات اين خودرو را به صورت توليد داخلي عرضه مي نمايند.

  سايپا به عنوان بزرگترين توليد كننده انواع خودروهاي گروه خودروسازي سايپا، با متوسط رشد سالانه 35 درصد توليدش را از 88،051 دستگاه در سال 80 سال به 274،522 دستگاه در سال 1384 و نهايتا در پايان سال1387   به ميزان 580000 دستگاه افزايش داده كه اين جهش موجب كسب 54 درصد سهم بازار خودروي سواري ايران و مقام اول هم در توليد و فروش و هم در خدمات پس از فروش شده است.

بهره‌برداري از پروژه توليد 1000 دستگاه پرايد، اجراي پروژه‌هاي مستمر بهينه سازي خطوط توليدي و واحدهاي پشتيباني، انتقال قسمتي از توليد انواع پرايد به شركت پارس خودرو ، ساخت ساالن مجهز تندر 90 در پارس خودرو و ايجاد تنوع در توليدات گروه همگي عواملي هستند كه مي توان از جمله دلايل افزايش توليد ذكر نمود. بيشترين افزايش توليد مربوط به زانتيا بوده است توليد اين خودرو در سال 83 به 11،974 دستگاه رسيد كه در مقايسه با 3،375 دستگاه سال 80 تقريباً 5/3 برابر شده است. محصول پرايد نيز رتبه نخست بيشترين توليد را به خود اختصاس داده است.

اينك سايپا با ساخت و طراحي بي بديل اولين خودروي كاملا ايراني تيبا كه توسط رياست محترم جمهوري آقاي دكتر احمدي نژاد در ارديبهشت ماه 1389 از آن رونمايي شد افق هاي جديدتري را در مقابل خود قرار داده كه همسو با جهاني شدن ، برند سازي و توسعه برند در سطح منطقه و جهان مي باشد. سايپا در همين سال  (1389) با راه اندازي بزرگترين سايت توليد خودرو در خاورميانه (سايپا كاشان ) و توليد انبوه خودروي سايپا 111 وتيبا پا به مرحله ي عظيم تري از توسعه و پيشرفت گذاشته است و به بازارهاي جهاني مي انديشد.

/ 0 نظر / 16 بازدید