کسب مقام اول مسابقات هماسازان توسط تیم شبح

 

 

با سلام

 

مرحله نهایی مسابقات هما سازان که معتبر ترین مسابقات کشوری در زمینه طراحی و ساخت هواپیماهای بدون سرنشین میباشد و توسط دانشگاه شریف تهران از روز جمعه مورخ 23/1/1392 شروع شده و دارای بخشهای مختلفی بود، امروز یکشنبه 25/1/1392 به پایان رسید .

 

 

در این مرحله ( مرحله نهایی ) قرار بود 16 تیم راه یافته ( از بین 90 تیم شرکت کننده از سراسر کشور ) به این مرحله ازمسابقات در قالب دو گروه الف و ب در محل فرودگاه آزادی واقع در حوالی آب یک قزوین به رقابت بپردازند .
گروه الف شامل تیم های:

 

1- ( آفر ) از دانشگاه آزاد اسلامی قزوین
2- ( ایرسا ) از دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد
3- ( سروش ) از دانشگاه شیراز
4- ( رعد سرخ ) از دانشگاه سنندج
5- ( شبح ) از دانشگاه شهید چمران اهواز
6- ( کلیاک ) از دانشگاه شریف تهران
7- ( متین ) از دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر
8- ( هدا ) از دانشگاه زاهدان

 

گروه ب شامل تیم های :

 

9- ( پرداد ) از دانشگاه صنعتی بابل
10- (درنا ) از دانشگاه آزاد اسلامی کرج
11- ( راگا ) از دانشگاه آزاداسلامی شهر ری
12- ( سپهر ) از دانشگاه علوم و تحقیقات تهران
13- ( سرد 2 ) از دانشگاه آزاد قزوین
14- ( سیرنگ ) از دانشگاه تهران
15- ( مهاجر ) از دانشگاه شریف تهران
16- ( هما فراز ) از دانشگاه شیراز

 

در خلال برگذاری مسابقات مشخص شد که ۴ تیم ( هدا – کلیاک – سرد 2 – سیرنگ ) به دلایل مختلف موفق به حضور در مسابقات نشده اند که البته طبق قوانین اعلام شده در این مسابقات در حکم اعلام انصراف آنها محسوب میشد .

 

در نتیجه تست نهایی مابین ۱۲ تیم حاضر انجام پذیرفت .

 

ماموریت مورد نظر این مسابقه عبارت بود از پرواز به یک نقطه اعلام شده توسط تیم داوری که در فاصله 1.5 کیلومتری از محل برخاست پرنده بود ، سپس گشت زنی یک ساعته در دایره ای با شعاع کمتر از 500 متر به دور این نقطه در ارتفاع دلخواه و پس از آن صعود به ارتفاع 3000 پا بالا تر از آن و ادامه گشت زنی به مدت 60 دقیقه دیگر در همان نقطه و ارسال تصویر در کل مدت پرواز به ایستگاه زمینی و بازگشت صحیح و بدون سانحه به محل برخاست.
البته قرار بود طبق شرایط اعلام شده ، این مسابقات در مکانی با ارتفاع هم سطح دریا برگزار شود که حال در ارتفاع بالای ۴۰۰۰ پا از سطح دریا برگزار میشد . بدیحی است که این مسئله خود چالشی بزرگ در پیش روی تیمهای شرکت کننده بود . زیرا قوانین آیرودینامیک حاکم بر پرواز پرنده ها به شدت با ارتفاع از سطح دریا مرتبط است . و به همین دلیل است که سقف پرواز پرنده های مختلف بر اساس فاصله از سطح دریا سنجیده میشود ( نه محل برخاست ) و این یک استاندارد بین المللی است .
به عبارتی دیگر در این مسابقه باید شرکت کنندگان از ارتفاع حدود بیش از ۴۰۰۰ پا پرواز و با احتساب دو سطح پروازی تا ارتفاع حدود حد اقل ۷۵۰۰ الی ۸۰۰۰ پا پرواز میکردند . که این خود چالش اصلی دوره بعدی مسابقات ( دوره چهارم ) است که باید پرندکان بتوانند به ارتفاع ۸۰۰۰ پا دست یابند . ( امید است که برگزار کننده گان به این نکته در دور بعد دقت فرمایند و از ابتدا به ارتفاع ۱۲۰۰۰ پا اشاره نمایند و یا مسابقات را حتما در مکانی هم سطح دریا برگزار کنند ) .

 

در تاریخ ۲۸/۱/۱۳۹۲ تیم داوران پس نقد و بررسی شکایات تیمها در رابطه با وجود جمر در منطفه برگزاری ، و تحقیق و بررسی کامل شرایط ، اعتراضات را وارد ندانستند و روز ۳۱/۱/۱۳۹۲ را جهت تحویل هواپیماهای معترضان اعلام کردند .

 

در تاریخ ۹/۲/۱۳۹۲ تیم داوران نتایج نهاییی مسابقات را نسبت به عملکرد تیمها اعلام نموده و گروه شبح را با ۲۲۵ امتیاز به عنوان تیم برنده و حائز مقام اول کشوری در این مسابقات اعلام کردند .
در جدول زیر رتبه های اول تا ششم را مشاهده می نمایید .

 

 

/ 0 نظر / 12 بازدید