سیستمهای ایمنی و رفاهی خودرو

سیستمهای ایمنی و رفاهی خودرو

 سیستمهای ایمنی خودرو در جاده

سیستم ضد قفل ABS

در موقعیت های بحرانی رانندگی، در سطوح لغزنده و یا مرطوب یا در مواقعی که راننه به طور ناگهانی پا را بر روی پدال تروز میفشارد، در خودروهایی که مجهز به سیستم ABS  نیستند ، یک یا چند چرخ خودرو در حین ترمز گیری قفل شده و امکان کنترل و هدایت خودرو از بین میرود و در نهایت دچار لغزش میشود .

این سیستم ترمز ( ABS ) از قفل شدن چرخها جلوگیری کرده و قابلیت فرمانپذیری خودرو را حفظ میکند و احتمال خطر را کاهش میدهد و در مواقع اضطراری این سیستم خطر را به طور قابل ملاحظه ای کاهش میدهد .

این سیستم از چند قطعه تشکیل شده که در ادامه به معرفی و شرح آنها میپردازیم .

ابتدا سنسورهای چرخ عقب هستند که با ارسال سیگنال به واحد کنترل به عنوان مبنای تشخیص سرعت دورانی چرخ استفاده میشوند

دوم واحد کنترل الکترونیکی است که سیگنال های ارسالی از سنسور ها را به صورت فرمان کنترلی به شیرهای برقی داخل تعدیل کننده هیدرولیکی سیستم میفرستد

در مواقعی که ترمز گیری به طور ناگهانی صورت میگیرد  و یکی از چرخ ها یا چند چرخ به طور همزمان قفل میشود، این سیستم وارد عمل شده وبا دستور دادن به شیر هیدرولیک و آزاد کردن لنتهای آن چرخ مانع قفل شدن چرخ میشود که این کار برای یک یا چند چرخ قفل شده صورت میگیرد و با این کار مانع از منحرف شدن خودرو از مسیر میگردد

پیشرفتهای به وجود آمده در سیستمهای الکترونیکی که امکان به وجود آمدن پردازشگر های کاملا پیچیده را در این سیستمها به وجود آورده که باعث شده این سیستمها به صورت کاملا دقیق و انعطاف پذیر عمل کنند.

در هر کدام از چرخ ها که دارای ضریب اصطکاک کمتری مابین چرخ و جاده باشد فشارمجموعی دا در هر کدام از ترمزها معین مینماید که در نهایت منجر به ترمز گیری آرام چرخی می شود که دارای ضریب اصطکاک بیشتری میباشد.

اگر چه این عمل باعث افزایش مقدار کمی در مسافت تروز گیری میشود ولی در این حال پایداری خودرو در حین ترمز گیری حفظ میشود . لازم به ذکر است که این سیستم از سرعت 30 کیلومتر به بالا فعال میشود و این سیکل را بین 5 با 40 بار در ثانیه بسته به سرعت خودرو انجام میدهد .

عوامل موثر در کار این سیستم عبارتند از شرایط سطح جاده ، باد لاستیکها ، پهنا و عمق کافی آج لاستیکها ، سرعت حرکت خودرو ، فشار وارده بر پدال ترمز و در نهایت سلامت سنسورهای سرعت چرخ و روتور های مربوطه .

فراموش نکنید که این سیستم باعث جلوگیری از تصادف نمیشود و تنها باعث کنترل  خودرو در هنگام ترمزگیری شدید میشود خصوصا در جاده های مرطوب و برفی میتوانید ارزش واقعی این سیستم را حس کنید که یکی از نسلهای پیشرفته این نوع ترمز در حال حاظر بر روی محصولات X100  سایپا بهصورت استاندارد وجود دارد .

/ 0 نظر / 32 بازدید